Úmrtí a vyřízení úmrtního listu
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Úmrtí a vyřízení úmrtního listu
-
Základní informace k životní situaci
K zápisu úmrtí do matriční knihy a vydání úmrtního listu je příslušný matriční úřad, v jehož správním obvodu fyzická osoba zemřela.
Při úmrtí občana ČR v cizině si mohou pozůstalí požádat o zápis úmrtí do zvláštní matriky v Brně, která jim vystaví český úmrtní list. Zápis do zvláštní matriky se podává u zastupitelského úřadu České republiky nebo kteréhokoli matričního úřadu.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Úmrtní list vydá matriční úřad:
- členům rodiny zemřelého (manželovi, partnerovi, sourozencům, dětem, rodičům, prarodičům, vnukům a pravnukům) a dále zmocněncům těchto osob na základě plné moci, přičemž podpis zmocnitele na plné moci musí být úředně ověřen,
- fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu,
- fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo orgány územních samosprávných celků.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Úmrtní list vystaví úřad pověřený vedením matrik, v jehož správním obvodu osoba zemřela a vydá ho fyzické osobě, která o vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem pohřbu.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Po obdržení oznámení o úmrtí se pozůstalí nejprve obrátí na pohřební službu a sjednají pohřeb zemřelého. Matriční úřad obdrží od poskytovatele zdravotních služeb "List o prohlídce zemřelého" a také hlášení pohřební služby o pohřbení těla zemřelého. Na základě těchto skutečností zapíše zemřelou osobou do knihy úmrtí a vystaví úmrtní list. Pokud vypravitel pohřbu požádá o zaslání úmrtního listu poštou, matriční úřad mu úmrtní list zašle doporučeně do vlastních rukou. V opačném případě je nezbytné si úmrtní list vyzvednout osobně na matrice.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Úmrtní list vydává matriční úřad, v jehož správním obvodu osoba zemřela.
Úřad městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky je matričním úřadem pro tyto městské obvody:
- Mariánské Hory
- Hulváky
- Nová Ves
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Matriční úřad vydá úmrtní list fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti anebo osobě, která je vypravitelem jeho pohřbu. K vyzvednutí úmrtního listu předloží oprávněná fyzická osoba svůj občanský průkaz.
Pokud občanský průkaz nebo cestovní doklad zemřelého nebyl odevzdán na pohřební službě, lze tyto doklady odevzdat na matrice.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Nejsou stanoveny.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Prvopis úmrtního listu je bez poplatku.
Za vystavení druhopisu úmrtního listu zaplatí občan správní poplatek 100 Kč dle položky 3, písm. b) sazebníku zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. -
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Matrika vystaví úmrtní list do 30 dnů od obdržení "Listu o prohlídce zemřelého" od zdravotnického zařízení.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci nejsou stanoveni.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Občanovi, kterému se v souvislosti s úmrtím manžela/partnera změní rodinný stav a tento má uveden v občanském průkazu, platnost stávajícího občanského průkazu skončí uplynutím 45 dnů ode dne úmrtí manžela/partnera. O vydání nového občanského průkazu je proto nutné požádat u kteréhokoliv obecního úřadu s rozšířenou působností. V Ostravě je to Magistrát města Ostravy, Gorkého 2, Ostrava-Moravská Ostrava.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Elektronickou službu nelze využít.
-
Popis byl naposledy aktualizován
12.04.2023
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno