Vstup do registrovaného partnerství
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Vstup do registrovaného partnerství
-
Základní informace k životní situaci
Registrované partnerství je trvalé společenství dvou osob stejného pohlaví vzniklé způsobem stanoveným zákonem č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Partnerství vzniká projevem vůle dvou osob stejného pohlaví činěným formou souhlasného svobodného a úplného prohlášení o tom, že spolu do partnerství vstupují. Prohlášení se činí před matrikářem na základě otázky, položené těmto osobám, zda chtějí spolu vstoupit do partnerství. Před učiněným prohlášení výslovně uvedou, že jim nejsou známy překážky vylučující vstup do partnerství. Protokol, který se o prohlášení sepisuje, podepisují osoby vstupující do partnerství, matrikář a tlumočník, je-li jeho přítomnost nutná.
Termíny pro rok 2025:
Vždy v úterý a čtvrtek od 8:00 do 13:00 hod. (po předchozí domluvě) + soboty uvedené níže v době od 10 do 16 hod.
25.01.2025
22.02.2025
22.03.2025
12.04.2025
26.04.2025
24.05.2025
07.06.2025
28.06.2025
19.07.2025
23.08.2025
13.09.2025
27.09.2025
25.10.2025
22.11.2025
06.12.2025
13.12.2025 -
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Fyzické osoby, které chtějí vstoupit do registrovaného partnerství. Do partnerství může vstoupit každý, komu to zákon o partnerství nezakazuje.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Podmínkou je, aby alespoň jedna z osob, které chtějí vstoupit do registrovaného partnerství, byla státním občanem České republiky.
Do partnerství nemohou vstoupit osoby navzájem příbuzné v linii přímé a sourozenci.
Do partnerství nemůže vstoupit osoba, která:
- nedosáhla věku 18 let,
- má v této oblasti omezenou svéprávnost,
- již dříve uzavřela manželství anebo vstoupila do partnerství nebo obdobného svazku osob stejného pohlaví v zahraničí, a její manželství, nebo partnerství, nebo obdobný svazek trvá.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Osobním podáním žádosti na příslušném matričním úřadě.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Žádost se podává na matrice úřadu, v jehož správním obvodu má ke vstupu do registrovaného partnerství dojít.
Od 1. 1. 2024 lze do registrovaného partnerství vstoupit před kterýmkoliv matričním úřadem v České republice.
-
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Úřad městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky, budova A, přízemí, dveře č. 3 - matrika
Úřední hodiny: pondělí, středa 8:00 - 11:30, 12:30 - 17 hod.
Mgr. Alena Michelová
úkony zajišťované matrikou úřadu+420599459213 3 / Ostrava , Přemyslovců 63 -
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Osoby, které chtějí vstoupit do partnerství, vyplní před prohlášením předepsaný tiskopis a předloží jej příslušnému matričnímu úřadu.
1. Občan ČR s trvalým pobytem na území ČR je povinen prokázat svoji totožnost a dále připojí:
- rodný list,
- doklad o státním občanství ČR,
- výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel o místě trvalého pobytu,
- výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel o rodinném stavu,
- pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li rozvedený, nebo úmrtní list zemřelého manžela, je-li ovdovělý, nebo pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera, žil-li v partnerství.
2. Občan ČR s trvalým pobytem v zahraničí je povinen prokázat svoji totožnost a dále připojí:
- doklady uvedené v bodu 1 nebo jim odpovídající obdobné doklady, pokud jsou cizím státem vydávány,
- doklad o místě trvalého pobytu a o osobním stavu nebo jim odpovídající obdobné doklady, pokud jsou cizím státem vydávány, musí být vydány státem, na jehož území má občan, který chce vstoupit do partnerství, trvalý nebo obdobný pobyt.
3. Osoba, která je cizincem, je povinna předložit:
- rodný list,
- doklad o státním občanství,
- doklad o právní způsobilosti ke vstupu do partnerství, je-li cizím státem vydáván (tento doklad nesmí být ke dni vstupu do partnerství starší 6 měsíců),
- potvrzení o rodinném stavu a pobytu, je-li cizím státem vydáváno,
- úmrtní list zemřelého manžela, jde-li o ovdovělého cizince (tento doklad není třeba předkládat, je-li tato skutečnost uvedena v dokladu o právní způsobilosti ke vstupu do partnerství),
- pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li cizinec, který chce vstoupit do partnerství rozvedený, nebo pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, anebo úmrtní list zemřelého partnera, jde-li o cizince, který žil v partnerství,
- doklad, kterým je možné prokázat totožnost.
Údaje o občanství, způsobilosti, stavu a pobytu mohou být uvedeny v jednom dokladu; státní občanství lze rovněž prokázat cestovním dokladem.
Cizinec, který nemá povolen trvalý pobyt na území ČR předloží matričnímu úřadu před vstupem do partnerství potvrzení vydané Policií ČR o oprávněnosti pobytu na území ČR; to neplatí, jde-li o občana Evropské unie, občana jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské konfederace nebo jejich rodinné příslušníky. Potvrzení nesmí být ke dni vstupu do partnerství starší 7 pracovních dnů.
Registrující matriční úřad může na žádost osoby, která chce vstoupit do partnerství a která žádá o udělení mezinárodní ochrany na území České republiky nebo je azylantem nebo osobou požívající doplňkové ochrany, předložení některých dokladů prominout, je-li jejich opatření spojeno s těžko překonatelnou překážkou.
Listiny vydané orgány cizího státu se předkládají s úředním překladem do českého jazyka a musí být opatřeny předepsanými ověřeními.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Dotazník k registrovanému partnerství, který je dostupný na příslušných matričních úřadech, před kterým se činí prohlášení.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Termíny stanovené pro rok 2025 jsou zdarma. Zpoplatněny jsou níže uvedené situace.
Poplatky se platí v hotovosti na matrice nebo bezhotovostně na pokladně před provedením úkonu takto:
- vstup do registrovaného partnerství osobami, nemají-li trvalý pobyt na území České republiky je zpoplatněno částkou 5.000 Kč (poplatek se vybírá jen od jednoho z partnerů),
- vstup do registrovaného partnerství osobami, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území České republiky je zpoplatněno částku 3.000 Kč (poplatek se vybírá jen od jednoho z partnerů),
- vydání povolení vstoupit do registrovaného partnerství mimo úředně určené místo nebo dobu je zpoplatněno částkou 3.000 Kč (poplatek se vybírá jen od jednoho z partnerů),
- vydání vysvědčení o právní způsobilosti ke vstupu do registrovaného partnerství v cizině nebo s cizincem je zpoplatněno částkou 500 Kč.
Vydání prvního dokladu o registrovaném partnerství je zdarma. Za vydání druhopisu dokladu se platí správní poplatek ve výši 300 Kč.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Při odevzdání dotazníku ke vstupu do registrovaného partnerství a po předložení zákonem stanovených dokladů se termín vstupu prohlášení o vstupu do registrovaného partnerství stanoví po vzájemné dohodě matričního úřadu a osob, které chtějí vstoupit do partnerství.
Stanovené termíny pro vstup do registrovaného partnerství pro rok 2024
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Pokud je osoba, která hodlá vstoupit do registrovaného partnerství neslyšící, němá nebo nemluví či nerozumí česky, je nutná při prohlášení o vstupu do registrovaného partnerství přítomnost tlumočníka. Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o vstupu do partnerství učinit.
Neslyšící, hluchoslepé nebo němé osobě zajistí přítomnost tlumočníka matriční úřad.
V ostatních případech si na své náklady zajišťují přítomnost tlumočníka osoby, které chtějí vstoupit do partnerství.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Po vstupu do registrovaného partnerství vydá matrika doklad. V případě, že u občana nastane skutečnost, které se týkají údajů zapsaných do občanského průkazu, oddělní matriční úřad při vstupu do registrovaného partnerství vyznačenou část občanského průkazu. Občan je povinen do 15 dnů od obdržení matričního dokladu požádat o vydání nového občanského průkazu. Platnost stávajícího občanského průkazu skončí uplynutím 45 dnů ode dne vstupu do registrovaného partnerství. Žádost o nový občanský průkaz se podává u kteréhokoliv obecního úřadu s rozšířenou působnosti. V Ostravě to je Magistrát města Ostravy, Gorkého 2, Moravská Ostrava.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Dotazník nelze podat prostřednictvím elektronické služby.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
- Zákon č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky stanoví zákon č. 500/2004 sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Nejsou stanoveny
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
Internetové stránky Ministerstva vnitra České republiky
-
Popis byl naposledy aktualizován
06.11.2024
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno