Škody na zdraví nebo na majetku v souvislosti s pozemní komunikací
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Škody na zdraví nebo na majetku v souvislosti s pozemní komunikací
-
Základní informace k životní situaci
Jedná se o škody na zdraví a majetku, které vznikly zejména v důsledku závadného stavu pozemních komunikacích podle ust. § 27 odst. 2, 3 a 4 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Dle uvedeného ustanovení zákona vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku odpovídá za škody vzniklé uživatelům těchto pozemních komunikací, jejichž příčinou byla závada ve sjízdnosti, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit. U závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky musí takovou závadu zmírnit nebo na ni předepsaným způsobem upozornit. Vlastník místní komunikace nebo chodníku dále odpovídá za škody, jejichž příčinou byla závada ve schůdnosti chodníku, místní komunikace nebo průjezdního úseku silnice, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit, u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky musí takovou závadu zmírnit nebo na ni předepsaným způsobem upozornit. Vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku odpovídá podle obecných právních předpisů vlastníkům sousedních nemovitostí za škody, které jim vznikly v důsledku stavebního stavu nebo dopravně technického stavu těchto komunikací; neodpovídá však za škody vzniklé vlastníkům sousedních nemovitostí v důsledku provozu na těchto pozemních komunikacích.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Žadatelem o úhradu za škodu na zdraví nebo majetku může být právnická nebo fyzická osoba způsobilá k jednání, která je jednoznačně identifikovatelná ve smyslu § 37 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Podmínkou pro vydání vyjádření je podání písemné žádosti, která mimo obecných náležitostí dle § 37 odst. 1 a 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, musí obsahovat požadované přílohy.
V písemné žádosti o úhradu škody na zdraví je nutno uvést údaje, kdy se událost stala (datum, hodina), přesný popis místa události (možno doložit případně zákresem v situační mapce), příčinu události (např. pád na náledí, pád na nerovnosti). Žádosti o úhradu škody na zdraví je nutno doložit v příloze příslušnou zdravotní dokumentací z prvotního ošetření (např. doklad z pohotovosti).
V písemné žádosti o odškodnění na majetku (např. motorového vozidla) je nutné uvést popis místa, příčiny odškodnění a fotodokumentaci rozsahu poškození majetku (vozidla).
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Podáním žádosti včetně příloh, jak uvedeno níže.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Úřad městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky, odbor místního hospodářství, Přemyslovců 63, 709 36 Ostrava – Mariánské Hory, odbor místního hospodářství.
-
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Tuto situaci můžete řešit v úředních hodinách na Úřadě městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky, Přemyslovců 63, odbor místního hospodářství, kancelář č. 8, přízemí budova A.
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Plnou moc v případě zastupování žadatele
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádost o odškodnění na zdraví.
Žádost o odškodnění na majetku.
Formulář není předepsán. Žádost se podává u příslušného referenta, který pomůže žádost sestavit.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Správní poplatek není stanoven.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
V jednoduchých případech do 30 dnů. Ve složitějších případech s nutností posouzení stavu na místě a také v případě nutnosti projednání žádosti v samosprávných orgánech městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky je lhůta stanovena na 60 dnů.
Délka vyřízení jednotlivých případů může být ovlivněna dobou projednání s příslušnou pojišťovnou.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Žádní další účastníci nejsou.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Součinnost při vyřizování žádosti např. urychleným odstraněním případných nedostatků a vad žádosti.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
Vnitřní předpisy městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky.
Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a dle souvisejících právních předpisů.
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Podáním u odboru místního hospodářství Úřadu městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky.
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Nejsou stanoveny.
-
Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
-
Popis byl naposledy aktualizován
17.06.2020
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno