Škody na zdraví nebo na majetku v souvislosti s pozemní komunikací

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Škody na zdraví nebo na majetku v souvislosti s pozemní komunikací

  2. Základní informace k životní situaci

    Jedná se o škody na zdraví a majetku, které vznikly  zejména v důsledku závadného stavu pozemních komunikacích podle ust. § 27 odst. 2, 3 a 4  zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Dle  uvedeného ustanovení zákona vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku odpovídá za škody vzniklé uživatelům těchto pozemních komunikací, jejichž příčinou byla závada ve sjízdnosti, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit. U závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky musí takovou závadu zmírnit nebo na ni předepsaným způsobem upozornit. Vlastník místní komunikace nebo chodníku dále odpovídá za škody, jejichž příčinou byla závada ve schůdnosti chodníku, místní komunikace nebo průjezdního úseku silnice, pokud neprokáže, že nebylo v mezích jeho možností tuto závadu odstranit, u závady způsobené povětrnostními situacemi a jejich důsledky musí takovou závadu zmírnit nebo na ni předepsaným způsobem upozornit. Vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku odpovídá podle obecných právních předpisů vlastníkům sousedních nemovitostí za škody, které jim vznikly v důsledku stavebního stavu nebo dopravně technického stavu těchto komunikací; neodpovídá však za škody vzniklé vlastníkům sousedních nemovitostí v důsledku provozu na těchto pozemních komunikacích.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Žadatelem o úhradu za škodu na  zdraví nebo majetku  může být právnická nebo fyzická osoba způsobilá k jednání, která je jednoznačně identifikovatelná ve smyslu § 37 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Podmínkou pro vydání vyjádření je podání  písemné žádosti, která mimo obecných náležitostí dle §  37 odst. 1 a 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, musí obsahovat požadované přílohy.

    V písemné žádosti o úhradu škody na zdraví je nutno uvést údaje, kdy se událost stala (datum, hodina), přesný  popis místa  události (možno doložit  případně  zákresem v situační mapce),  příčinu události (např. pád na náledí, pád na nerovnosti). Žádosti  o úhradu škody na zdraví je nutno doložit v příloze příslušnou zdravotní dokumentací z prvotního ošetření (např. doklad z pohotovosti). 

    V písemné žádosti  o odškodnění  na majetku (např. motorového vozidla) je nutné uvést popis místa, příčiny odškodnění a  fotodokumentaci  rozsahu poškození majetku (vozidla). 

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním žádosti včetně příloh, jak uvedeno níže. 

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky, odbor místního hospodářství, Přemyslovců 63, 709 36  Ostrava – Mariánské Hory, odbor místního hospodářství.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Tuto situaci můžete řešit v úředních hodinách na Úřadě městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky, Přemyslovců 63, odbor místního hospodářství, kancelář č. 8, přízemí budova A.

  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Plnou moc v případě zastupování žadatele

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádost o odškodnění na zdraví.

    Žádost o odškodnění na majetku.

    Formulář není předepsán. Žádost se podává u příslušného referenta, který pomůže žádost sestavit.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní poplatek není stanoven.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    V jednoduchých případech do 30 dnů. Ve složitějších případech s nutností posouzení stavu na místě a také v případě nutnosti projednání žádosti v samosprávných orgánech městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky je lhůta stanovena na 60 dnů.

    Délka vyřízení jednotlivých případů může být ovlivněna dobou projednání s příslušnou pojišťovnou.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Žádní další účastníci nejsou.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Součinnost při vyřizování žádosti např. urychleným odstraněním případných nedostatků a vad žádosti.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    Vnitřní předpisy městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky.

    Zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a dle souvisejících právních předpisů.

  16. Jaké jsou související předpisy
  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Podáním u odboru místního hospodářství Úřadu městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Nejsou stanoveny.

  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace
  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  22. Související životní situace a návody, jak je řešit

    Jedná se o škody na zdraví a majetku, které vznikly zejména v důsledku závadného stavu pozemních komunikacích podle ust. § 27 zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.  Dle uvedeného ustanovení zákona vlastník dálnice, silnice, místní komunikace nebo chodníku odpovídá za škody vzniklé uživatelům těchto pozemních komunikací v rozsahu stanoveném zákonem. Dotčená osoba může požádat o odškodnění příslušného vlastníka.

  23. Za správnost návodu odpovídá útvar
  24. Kontaktní osoba
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
  26. Popis byl naposledy aktualizován

    17.06.2020

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace