Místní poplatek za užívání veřejného prostranství (VP)

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Místní poplatek za užívání veřejného prostranství (VP)

  2. Základní informace k životní situaci

    Poplatky za užívání veřejného prostranství :

    - za provádění výkopových prací

    - za umístění stavebního zařízení

    - za umístění zařízení pro poskytování služeb

    - za umístění pro prodej

    - za umístění reklamního zařízení

    - za umístění lunaparků, cirkusů a podobných zařízení

    - za vyhrazené parkovací místo

    - za užívání veřejného prostranství pro kulturní, reklamní nebo sportovní akce

    - za vyhrazené parkovací místo

    - za užívání veřejného prostranství pro potřeby tvorby filmových a televizních děl

     

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

    Občan /fyzická osoba/ nebo právnická osoba (dále jen „poplatník“), které je místní poplatek vyměřen nebo s nímž je úhrada sjednána, případně jím zmocněná osoba.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Podmínkou přiznání se k místnímu poplatku za užívání VP je skutečnost, že fyzická nebo právnická osoba fakticky užívá VP některým ze způsobů uvedeným v § 4 odst. 1 zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, nebo jsou uvedeny v Obecně závazném nařízením města Ostravy č. 18/2019 o místních poplatcích. Mapa veřejného prostranství je přílohou OZV 18/2019 o místních poplatcích za užívání veřejného prostranství.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    K vyřízení přiznání místního poplatku a výpočtu poplatku  se poplatník dostaví do kanceláře č. 6 odboru místního hospodářství Úřadu městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky

    odbor místního hospodářství

    Přemyslovců 63

    709 36  Ostrava

  7. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Fyzická osoba předloží platný občanský průkaz, popř. náhradní doklad totožnosti – cestovní pas.

    Právnická osoba (podnikatelský subjekt) doloží platné živnostenské oprávnění nebo výpis z obchodního rejstříku

  8. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
  9. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Obecně závazná vyhláška města Ostravy č. 15/2021 o místních poplatcích

    Sazby místního poplatku dle OZV 15/2021 – čl. 6 odst. 1 písm.

    A

    za provádění výkopových prací

    do 30 dnů 5 Kč/m2/den   nad 30 dnů 10 Kč/m2/den   havárie: 5   Kč/m2/den

    B

    za umístění dočasné stavby sloužící pro   poskytování prodeje a služeb

    10 Kč/m2/den    100 Kč/m2/měsíc

    C

    za umístění zařízení sloužícího pro   poskytování prodeje

    50 Kč/m2/den    250 Kč/m2/týden               500 Kč/m2/měsíc

    D

    za umístění zařízení sloužícího pro   poskytování služeb

    5 Kč/m2/den      20 Kč/m2/týden   75   Kč/m2/měsíc

    E

    za umístěn stavebního zařízení (vč.   stavebních mechanizmů)

    do 30   dnů 1 Kč/m2/den        od 31 do 100 dnů 5 Kč/m2/den  

    nad 100 dnů 10 Kč/m2/den  

    F

    za umístění reklamního zařízení

    20 Kč/m2/den    100 Kč/m2/týden               300 Kč/m2/měsíc

    G

    za umístění zařízení cirkusů

    1 Kč/m2/den

    H

    za umístění zařízení lunaparků a podobných   atrakcí

    50 Kč/m2/den    250 Kč/m2/týden

    I

    za umístění skládek

    10 Kč/m2/den    havárie: 5 Kč/m2/den

    J

    za vyhrazení trvalého parkovacího místa

    FO: 90   Kč/m2/měsíc     PO, NA: 180   Kč/m2/měsíc 

    K

    za užívání VP pro kulturní a sportovní akce

    1 Kč/m2/den

    L

    za užívání VP pro reklamní akce

    1 Kč/m2/den

    M

    za užívání VP pro potřeby tvorby filmových a   televizních děl

    10 Kč/m2/den

  10. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
    • Poplatník je povinen ohlásit užívání VP správci poplatku nejpozději 5 pracovních dní před zahájením užívání VP, v případě zvláštního užívání VP z důvodu havárie je povinen ohlásit správci poplatku nejpozději v den zahájení užívání VP.
    • Poplatek je splatný bez výzvy a vyměření podle částky (sazba x m2x počet dnů):

    - pokud částka za užívání VP nepřesáhne 50 000 Kč je poplatek splatný nejpozději v den, kdy bylo s užívání VP započato

    - pokud částka za užívání VP přesáhne 50 000 Kč je poplatek splatný nejpozději 10. den, kdy užívání VP skončilo

    - u havárie je poplatek splatný v den ohlášení VP

     

  11. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    • poplatník
    • zplnomocněný zástupce
  12. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Součinnost při vyřizování žádosti, např. urychleným odstraněním případných nedostatků a vad podaného ohlášení.

  13. Elektronická služba, kterou lze využít

    Datová schránka Úřadu městského obvodu Mariánské Hory a Hulváky.

    ID datové schránky:    nrcbfsn

  14. Popis byl naposledy aktualizován

    08.07.2024

  15. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno