Rozhovor s velitelem oblasti Mgr. Vítem Švecem

29/3 2021

Vedení strážníků v oblasti Moravské Ostravy a Přívozu, do jejíž působnosti patří i obvod Mariánské Hory a Hulváky, převzal před několika měsíci 38letý Mgr. Vít Švec. Rozhodli jsme se jej vám ho představit a požádali ho o krátký rozhovor.

Rozhovor s velitelem oblasti Mgr. Vítem Švecem

Kdy a odkud jste do této funkce přišel, jaké máte předchozí zkušenosti?

Na tuto oblast jsem byl přeřazen koncem září loňského roku z oblasti Martinovské, kde jsem působil na pozici vedoucího oblasti zhruba tři roky. Moje zkušenosti jsem začal sbírat již v roce 2004, kdy jsem k Městské policii Ostrava nastoupil, a to právě na oblast Martinovskou. V rámci kariérního růstu jsem pak postupně prošel v rámci naší organizace od základních funkcí až po ty řídící.

S jakou vizí jste se vedení oblasti ujal?

Jsem týmovým hráčem. Je pro mě velmi důležité stmelovat kolektiv a dbát o to, aby kolegové byli spokojeni a chodili do práce rádi s vědomím, že pro občany našeho města udělali něco prospěšného. Domnívám se, že by se tento přístup časem mohl projevit v tom, že strážníci nebudou občany vnímáni pouze represivně, ale jako složka, která pomáhá občanům našeho města.  Sám bych jako občan Ostravy rád žil v bezpečném prostředí, ve kterém bude strážník lidem nápomocen, bude tady pro ně, chránit je a jejich majetek. Jsem rád, že se společně s ostatními kolegy mohu na naplnění této vize podílet.  

Jak můžete zhodnotit dobu, za kterou v nové funkci působíte?

Dobu mého působení na novém pracovišti ovlivnil covid-19. Vzniklá situace si vyžádala celkovou změnu přístupu, a to i v kontaktu s podřízenými strážníky. Dá se říci, že vzhledem k vydaným krizovým opatřením proti šíření koronaviru je přímý osobní kontakt nemožný a pohyb po jednotlivých pracovištích spadajících do této oblasti problematický. Oblast Moravské Ostravy a Přívozu čítá aktuálně zhruba 160 zaměstnanců, a já jsem neměl možnost provést ani jednu větší poradu, kde bych promluvil k většině kolegů najednou. Toto vše samozřejmě velmi ovlivnilo můj samotný nástup na nové pracoviště, způsob vedení oblasti, včetně samotné komunikace s kolegy i různými institucemi. Co můžu s určitostí objektivně zhodnotit i za tak krátkou dobu, je fakt, že tady slouží kolegové, kteří odvádějí kus dobré práce, a moc si jich za to vážím.

Můžete porovnat vaše současné působení s působením předchozím? 

Pokud bych měl porovnat současné působení s předchozím, musím říct, že zpravidla se toho moc nezměnilo. Moje náplň práce je stejná, jen s tím rozdílem, že tato oblast je více vytížená. To přináší mnohem více práce, a to ve všech ohledech, včetně nezbytné administrativy.

Je pro vás něčím nová oblast specifická?

I když oblast, za kterou jsem odpovědný, není rozlohou největší, je specifická tím, že se zde mimo městský obvod Mariánské Hory a Hulváky a další tři nachází také samotné centrum Ostravy. Máme zde také unikátní fenomén ostravského společenského života, a to známou ulici Stodolní, kde je spousta klubů a barů. Zejména o víkendech se zde pohybuje v nočních hodinách spousta lidí a výkon služby je zde navýšen. Nicméně momentálně je společenský život vyhlášeným nouzovým stavem značně ovlivněn a pohyb osob a provoz zmíněných klubů, divadel apod. je omezen.    

Co ve vaší oblasti řešíte nejčastěji?

Činnost městské policie v oblasti, za kterou jsem odpovědný, je velmi rozmanitá. Řešené problematiky v jednotlivých městských obvodech se prolínají. Obecně lze říci, že prioritně se plní úkoly k zajištění ochrany a bezpečnosti osob a majetku. Velmi často řešenou problematikou ze strany strážníků je dohled nad vyhláškami a nařízeními města, kdy kontrole jejich dodržování se věnujeme takřka každodenně. V rámci výkonu služby věnujeme pozornost také stacionární dopravě. Nemalou pozornost věnujeme osobám bez přístřeší, kdy provádíme kontroly míst, kde se zpravidla zdržují. Ve spolupráci s různými organizacemi jim nabízíme pomoc v jejich tíživé životní situaci. S výskytem těchto osob souvisí také problematika znečišťování veřejného prostranství, konzumace alkoholu na veřejnosti a vzbuzování veřejného pohoršení. Velmi často je přítomnost strážníků vyžadována právě na místech, kde se tyto osoby zdržují. V neposlední řadě velmi často zabezpečujeme místní záležitosti veřejného pořádku při konání různých kulturně společenských akcí, shromážděních občanů apod. Nesmím opomenout zmínit i plnění úkolů zaměřených na dodržování všech platných krizových opatření.     

Ve své funkci spolupracujete s Policií ČR a vedením ÚMOb Mariánské Hory a Hulváky. Jak hodnotíte tuto spolupráci? 

S ohledem na aktuální situaci způsobenou pandemií je naše spolupráce založena spíše na individuálních jednáních. Jak s Policií ČR, tak i se samotným městským obvodem si předáváme informace ke konkrétní bezpečnostní situaci v jednotlivých lokalitách. Na základě těchto informací jsme schopni operativně upravit výkon služby s ohledem na konkrétní problematiku v dané oblasti. I přes složitost doby považuji spolupráci s partnery na zvýšení bezpečnosti občanů města za velmi důležitou. Pokud ji mohu zhodnotit, pak tato spolupráce je na velmi dobré úrovni.

A co spolupráce s občanem, je pro vás důležitá?

V zásadě přesně v tom je základ naší práce. Toto zaměstnání je založeno na kontaktu s lidmi, na komunikaci s nimi. Typickým příkladem jsou naši okrskáři, kteří s obyvateli řeší jejich dennodenní starosti týkající se zejména veřejného pořádku. Díky této spolupráci jsme schopni soustředit výkon služby na individuální potřeby jednotlivých lokalit a působit tak efektivněji.

Co je podle vás na práci strážníka nejtěžší?

To je dobrá otázka a děkuji za ni. Dle mého názoru je rozmanitá, ale i velmi těžká. Je to každodenní práce s lidmi, a to není opravdu mnohdy jednoduché. Mnozí lidé mají zkreslenou představu o našich pravomocech i o rozsahu naší práce. Jsme tak mnohdy neprávem hodnoceni pouze jako represivní složka, například podle nalezené „parkovačky“ za stěračem v případě chybného parkování. Dnes a denně však pomáháme občanům našeho města a děláme spoustu pozitivní práce. Jsem přesvědčen, že se díky tomu situace ve vnímání strážníků i jejich náročné práce v očích veřejnosti pomalu mění.

Jak vypadá služba strážníků v současném „covidovém“ období?

Pandemie koronaviru změnila styl naší práce a postavila nás před nové úkoly. Kromě standardních úkolů plníme i úkoly související s pandemií. Kolegové plní své pracovní úkoly i za situací, kdy jsou sami ohroženi a musí se před nákazou chránit. Výkon služby je prováděn v ochranných prostředcích za dodržení všech doporučených hygienických opatření. Všichni jsme si museli za pochodu a celkem rychle zvyknout na nový přístup k práci a zcela odlišný pracovní režim. Práce strážníků je v mnoha případech příkladná a za to patří mým kolegům velké díky. 

Kde můžou občané našeho obvodu kontaktovat strážníky?

Oslovit strážníky může občan přímo na ulici nebo na kontaktním místě pro občany. To se nachází na ulici Bílé 1975/2. Úřední hodiny jsou stanoveny v pondělí a středu od 8 do 10 hodin a od 14 do 16 hodin. V úterý, čtvrtek a pátek pak v čase 8 až 10 hodin. Vedení oblasti pak sídlí v Integrovaném výjezdovém centru na ulici Slovenské 1149/5. Telefonicky lze toto pracoviště kontaktovat nepřetržitě na čísle 725 528 628.

Děkujeme vám za rozhovor a přejeme vám ve vaší náročné práci pevné zdraví a hodně úspěchů.