Nová technologie oprav komunikací přináší úsporu a efektivitu

31/10 2024

Radnice Mariánských Hor a Hulvák letos vyzkoušela opravy vybraných komunikací s využitím nové tryskové metody TURBO. Cílem bylo opravit dlouho zanedbané příjezdové cesty, ulice a parkoviště v okrajových částech, které byly dlouhodobě v nevyhovujícím stavu. Na mnoha místech byly silnice natolik poničené, že si je místní obyvatelé opravovali sami, například umisťováním dlažebních kostek do výmolů.

Nová technologie oprav komunikací přináší úsporu a efektivitu

Opravy začaly v Baarově ulici, kde byla dokončena obnova části komunikace mezi garážemi. Dále se práce přesunuly na Nájemnickou a Výstavní ulici, kde byl rovněž položen recyklát, na který navázala pokládka finální vrstvy. Stejně tak byla opravena komunikace u parkoviště vedle Veolie na Zelené ulici a vybrané úseky v ulicích Rybářská a Sukova.

„Na mnoha z těchto míst nebyly komunikace opraveny desítky let. Například parkoviště vedle Veolie připomínalo tankodrom, ale nyní jsme ho zkusili opravit novou technologií, která je ekonomičtější než běžné metody,“ vysvětlil starosta Patrik Hujdus

Pro opravy byla použita trysková metoda TURBO, která spočívá v nanášení směsi asfaltového pojiva a kameniva na očištěný povrch vozovky pomocí speciálního zařízení. Tato technologie umožňuje rychlé a účinné opravy lokálních poruch. Pracovní postup zahrnuje čtyři fáze: očištění povrchu, postřik asfaltovým pojivem, nanesení vrstvy kameniva a finální posyp. Tímto způsobem byly letos opraveny komunikace o rozloze zhruba 4 500 m². Cena za metr čtvereční vychází přibližně na 500 korun, což je významná úspora oproti tradičním metodám.

„Tato metoda se nehodí pro velmi frekventované komunikace, jako například ulice Přemyslovců, avšak pro cesty, jakými jsou příjezdy ke garážím je ideální. Radnice se v posledních letech soustředila především na opravy hlavních komunikací, které spojila s komplexní rekonstrukcí vodovodních a kanalizačních sítí, opravami chodníků a revitalizací zeleně. Tyto projekty jsou však velmi nákladné a vyžadují značné finanční prostředky. Kvůli tomu se na opravy menších, méně vytížených cest dlouho nedostávalo.,“ vysvětlil starosta.

Metoda má samozřejmě i svá úskalí, kdy se předpokládá životnost povrchu maximálně deset let, a proto se s dalšími opravami čeká na to, jak se bude povrch chovat, zejména po zimních měsících.

„Pokud se osvědčí, můžeme tuto technologii rozšířit na jaře i na další úseky. Pří plánování oprav jsme zvolili strategii rozdělit prostředky na více menších oprav. Měli jsme na výběr buď opravit jednu celou ulici, nebo vybrat několik nejhorších úseků. Rozhodli jsme se pro druhou variantu, protože nám příjde spravedlivější,“ doplnil Patrik Hujdus.

Starosta Mariánských Hor a Hulvák na závěr uvedl, že nová technologie přinese nejen úlevu pro řidiče a usnadní provoz ale zároveň, díky upravené podobě komunikací přispěje k celkovému zlepšení vzhledu celého obvodu.