Zrušení trvalého pobytu
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Zrušení trvalého pobytu
-
Základní informace k životní situaci
Dle ust. § 12 odst. 1 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místu trvalého pobytu:
a) byl-li zápis proveden na základě pozměněných, neplatných nebo padělaných dokladů nebo nepravdivě nebo nesprávně uvedených skutečností
b) byl-li objekt, na jehož adrese je občan hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl nebo je podle zvláštních právních předpisů nezpůsobilý k užívání za účelem bydlení
c) zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana, a neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část.Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místě trvalého pobytu podle odst. 1 písm. c) zákona o evidenci obyvatel jen na návrh vlastníka objektu nebo jeho vymezené části anebo na návrh oprávněné osoby uvedené v § 10 odst. 6 písm. c) zákona o evidenci obyvatel. Navrhovatel je v takovém případě povinen existenci důvodů uvedených v odst. c) ohlašovně prokázat.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
K podání návrhu o zrušení údaje o trvalém pobytu je oprávněn:
Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba podle § 10 odst. 6 písm. c) zákona o evidenci obyvatel. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, způsobilá k právním úkonům, která je oprávněna užívat objekt nebo jeho vymezenou část (např. byt nebo obytnou místnost), anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan hlásí k trvalému pobytu.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Dle ustanovení § 12 odst. 1 písmena c) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů, ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místu trvalého pobytu na návrh oprávněné osoby, zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo k jeho vymezené části, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu a občan tento objekt nebo vymezenou část neužívá (obě podmínky musí být splněny současně).
Při vyřízení žádosti postupuje správní orgán dle správního řádu a účastníky řízení jsou žadatel a ten, komu má být údaj o místu trvalého pobytu zrušen.
Správní orgán zpravidla postupuje tak, že oba účastníky předvolá k ústnímu jednání a žadatele vyzve k doložení dokladů od nemovitosti. V případě, že se účastníci řízení na některých skutečnostech neshodnou, nebo se některý z nich k ústnímu jednání nedostaví, provede správní orgán důkaz svědeckou výpovědí, zda se odpůrce v místě trvalého pobytu zdržuje či ne. Pokud není znám současný pobyt toho účastníka řízení, kterému má být trvalý pobyt zrušen, správní orgán mu ustanoví opatrovníka, který hájí jeho práva a písemnosti mu doručuje veřejnou vyhláškou. Řízení se ukončuje rozhodnutím, před jehož vydáním mají účastníci řízení možnost vyjádřit se k podkladům pro jeho vydání.
Pokud nejsou stanovené podmínky pro zrušení trvalého pobytu splněny obě současně nebo se je nepodařilo prokázat, rozhodne správní orgán o tom, že žádosti se nevyhovuje.
Pokud se žadatel rozhodne vzít svou žádost zpět nebo dojde ke změně trvalého pobytu toho účastníka řízení, kterému má být trvalý pobyt zrušen, řízení se usnesením zastaví.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
K zahájení správního řízení je třeba předložit návrh o zrušení trvalého pobytu a doklady dosvědčující uvedené skutečnosti (např. výpis z katastru nemovitostí, nájemní smlouva, rozsudek soudu aj.). Je-li žadatel právnickou osobou (např. bytové družstvo), dokládá rovněž výpis z obchodního rejstříku. Doklady jsou předkládány v originále nebo v úředně ověřených kopiích.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Podáním návrhu u příslušného obecního úřadu. Příslušnost obecního úřadu se řídí místem trvalého pobytu občana, jemuž se ruší trvalý pobyt
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
K návrhu o zrušení údaje místa trvalého pobytu je potřeba doložit doklady osvědčující, že:
-
žadatel je oprávněn k podání žádosti, t.j. jestliže je vlastníkem domu nebo bytu (výpis z katastru nemovitostí, kupní nebo darovací smlouva s doložkou právní moci vkladu do katastru nemovitostí) nebo, jestliže je oprávněn užívat byt (nájemní smlouva), jestliže je nájem bytu na dobu určitou, která již uplynula, rovněž doklad o prodloužení nájmu (např. dodatek ke smlouvě, potvrzení o pokračování nájmu)
-
odpůrci zaniklo právo byt užívat (pravomocný rozsudek soudu o zrušení společného práva k nájmu bytu, dohoda bývalých manželů, pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, přechod nájmu, prohlášení o opuštění domácnosti atd.),
-
odpůrce dům, byt nebo jejich vymezenou část neužívá (tuto skutečnost uvedou účastníci řízení do protokolu při ústním jednání, popřípadě ji mohou potvrdit svědkové).
-
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny. Možno využít formulář, který je k dispozici na ohlašovně.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Správní poplatek ve výši 100,- Kč se hradí na místě při podání žádosti v hotovosti anebo platební kartou.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Lhůta pro vyřízení žádosti o zrušení údaje místa trvalého pobytu je správním řádem stanovena na 30 dnů, ve složitějších případech na 60 dnů, i tuto lhůtu může nadřízený správní orgán podle potřeby prodloužit.
V případě přerušení řízení lhůty neběží.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Občan, jemuž má být trvalý pobyt zrušen.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Hlavní zásadou správního řízení je spolupráce účastníka řízení se správním orgánem.
Účastník řízení:
-
doplní neúplné podání ihned po výzvě správního orgánu
-
dostaví se k ústnímu jednání
-
přebírá písemnosti mu adresované do vlastních rukou
-
uvede pravdivě všechny skutečnosti potřebné k objasnění věci
-
doloží potřebné doklady a nic nezatají
-
navrhne důkazy, svědky
-
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Od 1. 1. 2006 je možno podání učinit i v elektronické podobě podepsané způsobem, se kterým zvláštní právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu.
Podání učiněné dálnopisem, faxem a veřejnou datovou sítí bez zaručeného elektronického podpisu je možné za podmínky, že je do 5 dnů potvrzeno osobně nebo doplněno písemně nebo ústně do protokolu.
Podání je možné také učinit prostřednictvím datové schránky té osoby, ať už právnické či fyzické, která o zrušení údaje místa trvalého pobytu žádá.
-
Popis byl naposledy aktualizován
16.11.2022
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno